pdf icon
Ladda ned manual till:
Ingenico iCT250/iWL250
Westint T103/8006 (snabbstart)
Westint T103/8006 (komplett)
Hypercom T-4220
Hypercom T-4220 (installation)
Hypercom M-4230
Hypercom M-4100

Här till höger kan du ladda ned manual till din kortterminal.

Support på Nets terminaler: Klicka här för support
eller ring: 08-609 92 00

Nets Lane 3000 kortterminal kopplad till Sam4s kassaregister:
Om det står FULL i displayen på kassan när man försöker slå in ett kortköp:
1. Vrid nyckel till Z tryck 6 kontant 2 kontant (lång utskrift startar) efter 10 sekunder stäng av och på kassan med knappen på höger sida.
2. Gå till REG läget och gör ett kontant köp innan nästa kortköp så kommer allt att fungera normalt igen.


Support på Zettle terminaler klicka här
eller ring: 010-888 72 67


Support på Ingenico & Hypercom terminaler från Samport/Bambora:
använd manualerna till höger
eller ring: 010-10 66 000


Support på Westpay/Westint terminaler...
1. OBS! Börja alltid med att starta om terminalen: Håll in den röda knappen 5 sekunder eller alternativt dra ur/sätt i strömkabel (och batteriet om det är en mobil terminal)
2. Gör sedan ett dagsavslut när terminalen startat upp igen.
Fungerar det forfarande inte? använd manualerna till höger
3. och läs längre ned på denna sida.

För problem med transaktioner ring: 08-725 57 50
eller mejla: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ha ditt redovisningsnummer tillgängligt (står på inlösenavtalet)


Support på SumUp terminaler: Klicka här för support
eller ring: 08-124 586 04


Relevanta länkar:

Köpa ny kortterminal

Hyra Kortterminal

Köpa kvittorullar till kortterminal


Vanliga frågor om Westint T103/T103P och 8006 kortterminaler.

Jag har stoppat i ett nytt SIM kort men får ingen uppkoppling vad är fel? (T103P)

Svar: Tänk på att SIM-kortet inte får ha någon PIN-kod eftersom terminalen inte kan hantera det och att kortet måste stödja datatrafik (surf) om osäker åk tillbaka till butiken där kortet köptes och kontrollera. Terminalen måste även vara inställd på 3G (och rätt operatör) och inte på WiFi i inställningarna då den inte klarar 3G och WiFi samtidigt, se sidan 27 i den kompletta manualen.

Dessvärre har dessa terminaler inte de mest användarvänliga menysystemet så det enda man kan göra är att med hjälp av manualen försöka navigera till rätt inställning och prova sig fram, dock vad som än händer ändra aldrig terminal-ID numret eller några andra inställningar som ni inte känner igen, bättre i så fall att dra ur strömmen/batteriet och börja om igen om man hamnar i fel.

Kan man förbättra mottagningen på Westint 3G & GPRS terminaler? (T103P)

Svar: Nej, men vissa leverantörer som t.ex. Telia och Tele2 kan fungera bättre.

Kan man förbättra mottagningen på Westint WiFi terminaler? (T103P)

Svar: Nej, det enda man kan göra är att skaffa en starkare router och/eller access punkt i lokalen. Om det är långt mellan routern och terminalen kan även en WiFi repeater (signal förstärkare) placeras någontans mitt emellan.

Varför tappar terminalen internetuppkoppling ibland?

Svar: Finns inget exakt svar på den frågan, terminalen är vad den är så det enda man kan göra är att skaffa ett bättre stabilare bredband (och starkare router om WiFi) så bör det i alla fall inträffa mer sällan, tänk på att göra ett dagsavslut direkt när uppkopplingen fungerar igen för att tömma transaktionsminnet som annars blockerar nya kortköp.

Varför har inte pengarna från korterminalen överförts till min bank?

Svar: Det är något du måste fråga din bank, inlösare och Evry (08-7255750) om, vi kan varken se eller göra något åt problemet. Oftast handlar det bara om en fördröjning på någon dag orsakat av ett tekniskt fel hos någon av de ovannämnda aktörerna. Det kan också givetvis bero på att det senaste dagsavslutet misslyckades så prova att göra ett nytt och att det inte står "offline" någonstans på utskriften som i så fall tyder på problem med internetanslutningen.

Stödjer Westint terminalerna blipp (kontaktlös, NFC)?

Svar: Ja vissa gör det beroende på programversion (dock inte om man har inlösenavtal via Babs/Swedbank)

Jag vill ändra företagsuppgifterna på kortterminalens kvitto, hur gör jag?

Svar: Det är tyvärr inget som vi kan ändra härifrån, Kontakta Evry på 08-7255750 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper de dig, ha ditt redovisningsnummer tillgängligt (står på inlösenavtalet)

Får man terminalen utbytt på plats inom 24 timmar om den går sönder?

Svar: Det finns inte längre någon utbytesservice på dessa terminaler då de har slutat att tillverkas.
Nej, snarare inom 3 - 5 arbetsdagar efter att hårdvarufel konstaterats med leverantören. Samt att terminal-id och eventuella andra inställningar måste läggas in på plats innan terminalen går att använda eftersom leverantören av okänd anledning skickar ut en helt tom terminal. Det gäller också att vara säker på att terminalen verkligen är trasig och att det inte handlar om en defekt router eller ett tomt kontantkort då man annars blir debiterad för frakt och felsökningskostnader, av den anledningen måste man lägga en deposition först.

Min Westint terminal är helt defekt, vad finns det för alternativ?

Svar: Beställ en ny kortterminal från en annan tillverkare på den här länken

Ingår det support i Licenskostnaden?

Svar: Nej licenskostnaden är just endast en kostnad för licensen d.v.s. kostnaden för uppkopplingen till banken, utöver det så har Westint/Westpay till skillnad från alla andra terminal leverantörer ingen direktsupport att erbjuda, men oftast så är det bara problem med internetuppkopplingen i lokalen eller SIM-kortet så det är bättre att starta in den änden, starta om terminalen + router/modem, kontakta internetleverantören och kolla om det finns störningar, byt ut eventuella nätverkskablar och/eller modem/router, och eventuellt anlita en nätverkstekniker.

Varför går det inte längre att köpa några Westint terminaler i webbutiken?

Svar: Westint terminalerna har utgått ur vårt sortiment p.g.a. att leverantören inte uppfyller våra kvalitetskrav för support och utbytesservice samt att terminalerna inte är tillräckligt driftsäkra, men de kanske går att köpa någon annanstans prova att söka på nätet eller klicka här för att gå till terminaler som uppfyller kvalitetskraven


Om Westint terminalen inte fungerar (som typ medges ej eller sekvensfel) så beror det på något av följande punkter:

1. Man måste göra ett dagsavslut (för terminalen) eftersom bufferminnet är fullt.
för Sam4s kassaregister gör man enligt följande: Z-läge tryck 6 Kontant 2 Kontant.
För Omega finns funktionen när man är inloggad i kassan.

2. Lokalen saknar för tillfället internetanslutning som krävs för att terminalen ska fungera (Offline visas på kvittot).

3. Prova att stänga av & på terminalen (håll in den röda knappen 5sek. eller dra ur/sätt i strömmen + batteri) och starta även om router/bredbandsmodem om uppkoppling fortfarande saknas (kan ta upptill 5 minuter för modemet att koppla upp sig efter omstart) och gör ytterligare ett dagsavslut, om problemet kvarstår kontakta er internetleverantör, de kan se om lokalen har anslutning. Om anslutning finns bör samtliga nätverkskablar bytas ut.

4. Den seriella 9-pins kontakten mellan kortterminalen och kassaregistret har glidit isär (gäller endast Sam4s kassaregister)

5. Terminalen har bytt lokal IP-adress som måste ställas i Admin > Hårdvaror > Westint i Omega.
(Gäller endast Omega Kassaprogram)
För att ta reda på terminalens IP-adress:
Tryck 147369 på terminalens
Tryck 2 - grön knapp - grön knapp på terminalen.
Avsluta med att trycka på röd knapp 3 gånger

Om möjligt, reservera IP-adressen till kortterminalen i routern så behöver den aldrig ställas in igen, annars kan det hända att IP-adressen ändras igen.

6. Problem med uppkoppling till bank, Ring: 08-725 57 50 och ha ert redovisningsnummer tillgängligt (inlösenavtal)


Installation av Westint 8006 kortterminal på Sam4s kassaregister:

1. Koppla in medföljande strömadapter (POE Power Supply) i ett 220v vägguttag.
2. Koppla in en nätverkskabel med internet anslutning till port LAN på strömadaptern.
3. Koppla in medföljande nätverkskabel (eller egen) mellan strömadapterns port POE och terminalens anslutningsdosa (XAC).
4. Koppla in terminalens seriella kabel till kassaregistrets port SERIAL2 (använd medföljande RS-232 till RJ45 adapter).
5. Terminalen är nu redo att ta emot kortbetalningar från kassaregistret.
6. Tänk på att man varje dag måste göra ett dagsavslut på kortterminalen via kassaregistret:
Nyckel i Z-läge – tryck 5 kontant 2 kontant


Installation av Westint 8006 kortterminal till Omega kassasystem:

Anslut nätverk/internet:
1st nätverkskabel med internetanslutning från router + 1st nätverksswitch eller router + 3st nätverkskablar behövs (1st ingår i paketet)

Nätverkskabeln från routern kopplas in i nätverksswitchen och sedan kopplas 1st nätverkskabel från switchen till datorn och 1st till kortterminalens strömadapter port märkt LAN.
Ytterligare 1st nätverkskabel kopplas mellan strömadapterns port märkt POE till XAC dosan på kortterminalens kablage.

*** OBS! den seriella 9-pins kontakten på kortterminalens kablage ska inte användas eller kopplas in någonstans ***